ABD ve İran, Hürmüz Boğazı’nda güvenli geçiş mekanizması için anlaştı
ANKARA – BHA
İran, Hürmüz Boğazı’ndan geçen gemilerin güvenliğini sağlamaya yönelik bir mekanizma kurulması konusunda tarafların uzlaşmaya vardığını açıkladı. İran Dışişleri Bakanlığı Sözcüsü, İsviçre’de yapılan ve 18 saat süren müzakerelerin ardından basına değerlendirmelerde bulundu. Görüşmelerde ilerleme kaydedildiğini belirten Sözcü, müzakere heyetinin çalışmalarını tamamladığını, teknik ekiplerin ise çalışmalarını sürdürdüğünü ifade etti.
Sözcü, Hürmüz Boğazı’nda gemilerin güvenli geçişini sağlayacak bir mekanizmanın oluşturulması konusunda anlaşma sağlandığını duyurdu. Ayrıca nihai bir anlaşmaya ulaşılması amacıyla resmi müzakerelerin başlatılmasına yönelik hazırlıkların da ele alındığını kaydetti.
Öte yandan Katar ve Pakistan tarafından yapılan ortak açıklamada, yüksek düzeyli görüşmelerin ilk oturumunun tamamlandığı bildirildi. Açıklamada görüşmelerin olumlu ve yapıcı bir atmosferde geçtiği vurgulanırken, arabuluculuk sürecine siyasi denetim sağlayacak üst düzey bir komite kurulması konusunda mutabakata varıldığı belirtildi.
Baş müzakerecilerin düzenli olarak söz konusu komiteye bilgi vereceği ifade edilen açıklamada, komitenin 60 gün içerisinde nihai bir anlaşmaya ulaşılmasını hedefleyen yol haritası üzerinde uzlaştığı aktarıldı.
Açıklamada ayrıca Lübnan’daki gelişmelere de değinilerek, olası gerilimleri önlemek amacıyla bir çatışma önleme birimi kurulmasının planlandığı bilgisi paylaşıldı.
İran ve ABD, Pakistan’ın aracılık ettiği müzakere süreci kapsamında 14 Haziran’da, çatışmaların sona erdirilmesi ve taraflar arasındaki sorunların diplomatik yollarla çözülmesini öngören 14 maddelik bir mutabakata vardıklarını açıklamıştı.